Ольга Сокіл: «Грамотна архітектурна концепція - заставу комерційної успішності ТРЦ"

21 листопада, 2014
#
На тлі загального спаду будівельного ринку України сегмент торговельної нерухомості як і раніше залишається досить привабливим для інвесторів. Це пов'язано з тим, що насиченість українських міст торговельними площами все ще далека від показників європейських мегаполісів, а також з можливістю замовника об'єкта при правильному девелопменті та виборі технологій відносно швидко повернути вкладені в проект інвестиції.

Про те, які західні тенденції з точки зору архітектурних концепцій торгово-розважальних центрів приходять в Україну, ми розмовляємо з Ольгою Сокол, головним архітектором архітектурної майстерні «Архпассаж».

Які сучасні тенденції зі створення архітектурних концепцій торгово-розважальних центрів Ви б могли відзначити?

Я б почала з того, що найголовніше в торгово-розважальному центрі - це його комерційна успішність. Ключова мета інвестора - швидко повернути вкладені кошти, отримавши прибуток від продажів і здачі в оренду торгових площ.

Важливою тенденцією в проектуванні торгових центрів на сьогоднішній день є не тільки створення цікаво вирішених фасадів, а й успішних у всіх відносинах об'єктів торгово-розважальної нерухомості.

Для успішного комерційного проекту недостатньо запроектувати красивий фасад і інтер'єр ТРЦ. Завдання архітектора - створити завершений, привабливий образ і грамотно розробити комерційно успішну функціональну схему об'єкта. Відвідувач, а він же покупець, повинен відчувати вовлекающую атмосферу свята, він повинен бути спрямований самій плануванням ТРЦ, яка буде вести його від магазину до магазину, від торгових зон до розважальних, від великих якірних магазинів до невеликих кафе, зонам відпочинку і ресторанам, від гучних багатолюдних зон розваг до фуд-корту.

Вся структура простору будується таким чином, щоб відвідувачеві було б цікаво знаходиться в будівлі, щоб його все більше захоплювало вглиб, змушуючи затриматися в комплексі якомога довше, а в кінцевому підсумку зробити покупки. Покупець задоволений проведеним часом і приємною атмосферою обов'язково захоче повернутися в такий торговий центр ще не один раз.

Звичайно, спочатку відвідувач приходить в ТРЦ з якоюсь певною метою, а грамотно спроектоване внутрішній простір має залучити його настільки, щоб зацікавити залишитися в будівлі якомога довше.

На чому повинен концентрувати свої зусилля архітектор, створюючи концепцію ТРЦ?

Працюючи над архітектурними рішеннями ТРЦ, архітектор повинен думати про те, як залучити відвідувача до торгового центру, змусити увійти в нього і пройти якомога далі - до якірного об'єкту, яким може бути кінотеатр, супермаркет, зона розваг і т.д. Необхідно таким чином спланувати внутрішній простір всіх зон ТРЦ, щоб відвідувачеві було цікаво і комфортно знаходиться в будівлі, відвідавши різні зони.

Наскільки, на вашу думку, виправдані інвестиції в архітектурну виразність торгово-розважальних центрів?

Оскільки ТЦ /ТРЦ, як правило, мають велику площу, то не завжди доцільно застосовувати в проекті таких об'єктів дорогі оздоблювальні матеріали.

Однак важливо враховувати, не тільки прямий економічний ефект від застосування обраних фасадних конструкцій і облицювальних матеріалів ТЦ /ТРЦ, а й оцінювати іміджеву складову прийнятого рішення. Необхідний аналіз купівельної спроможності, і оцінка на відвідувачів якого рівня розрахований торговий центр. Таку оцінку роблять спеціалізовані консалтингові компанії представлені на нашому ринке.Еслі ТРЦ знаходиться в центральному районі міста і має певного рівня Fashion галереї і статусні ресторани, то відповідно в ньому повинен абсолютно по-іншому вирішуватися організація простору, оздоблення фасадів та дизайн інтер'єру, розраховані на відвідувача з певними вимогами ніж, наприклад, у великому ТРЦ поза межею міста, розрахованому на покупки більш низької цінової категорії.

В кожному торгово-розважальному центрі є кілька напрямків архітектурної виразності - це фасад, інтер'єр галерей і інтер'єр зони розваг і відпочинку. Архітектор повинен правильно розуміти цільову аудиторію ТРЦ і, виходячи з цього, створювати архітектуру об'єкта.

 

АРХИТЕКТОР ПОВИНЕН ПРАВИЛЬНО РОЗУМІТИ ЦІЛЬОВУ АУДИТОРІЮ ТРЦ І, ВИХОДЯЧИ З ЦЬОГО, СТВОРЮВАТИ АРХІТЕКТУРУ ОБ'ЄКТА.

Архітектор повинен правильно розуміти цільову аудиторію ТРЦ і, виходячи з цього, створювати архітектуру об'єкта.

 

Чи припустимо, щоб на догоду архітектурної виразності торгово-розважального центру страждала його функціональність?

Замовники комерційної нерухомості рідко коли вкладають гроші в «пам'ятники архітектури», оскільки для інвестора є первинною комерційна складова, тому при розробці архітектури та генплану комплексу, архітектор повинен в першу чергу думати про його функціональності.

На жаль, в Україні, так і за кордоном є ряд ТЦ /ТРЦ, які дуже яскраві з точки зору дизайну і практично малоуспішні з комерційної точки зору.
Досвідчені архітектори, в тому числі і українські, вміють грамотно поєднувати функціональність з архітектурної привабливістю торгово-розважальних центрів і створюють воістину неповторні зовні і успішні з комерційної точки зору об'єкти.

Ваш досвід роботи в міжнародному архітектурному бюро Chapman Taylor дозволяє порівняти підходи до проектування будівель зарубіжних і вітчизняних замовників будівництва. Наскільки сильно вони відрізняються?

Сучасний вітчизняний замовник вже мало чим відрізняється від західного, а в існуючих ринкових реаліях, часто, навіть більш вимогливий. Наш замовник сьогодні поставлений в більш жорсткі економічні умови і фактор часу повернення інвестицій для нього як ніколи актуальний. Інвестор хоче мінімізувати свої ризики і оптимізувати витрати, тому, як правило, проводиться тендер серед підрядних організацій і вибирається найбільш досвідчений виконавець робіт під конкретний проект, а технології будівництва вибираються такими, які в комплексі дають максимальний економічний ефект і швидке повернення інвестицій.

Ще 8-10 років тому головною метою багатьох замовників будівництва ТЦ /ТРЦ було створення якомога більшої кількості орендних площ, а об'єкти мало чим відрізнялися від критого ринку. Зараз же все змінилося і інвестори, які хочуть отримати максимальний прибуток, змушені виходити на міжнародний рівень управління проектами.

Сьогодні замовник не працює один. Над проектом ТЦ /ТРЦ працює ціла команда консультантів, інженерів і економістів, які, з огляду на всі особливості майбутнього об'єкта, розробляють концепцію проекту.

Що підштовхнуло Вас прийняти рішення щодо участі в якості члена журі в студентському конкурсі STEEL FREEDOM?

Великий досвід роботи нашої команди показує, що архітектура сучасних об'єктів неможлива без сталевих конструкцій. Звичайно, мені як практикуючому архітекторові цікаво подивитися як молоді фахівці, які ще не обмежені будь-якими рамками, зможуть в повній мірі проявити свій творчий порив в реалізації конкурсних завдань. Тим більше, що сталеві конструкції дозволяють архітектору втілити найкреативніші і нестандартні об'ємно-просторові рішення.

Сучасні студенти - це прогресивні і ініціативні молоді люди, які дуже нетривіально підходять до вирішення завдань і навіть якщо чогось не вміють, то дуже швидко вчаться. Тому дуже хочеться подивитися на те, як молоде покоління бачить майбутнє архітектури.

Однією з категорій STEEL FREEDOM 2014 стало створення проекту окружного торгово-розважального центру. На що, на вашу думку, варто звертати увагу при роботі над таким завданням?

Оскільки конкурс молодіжний і архітектурний, учасники обов'язково повинні приділити особливу увагу дизайну фасаду і зробити його максимально привабливим. Важливо не обмежувати себе якимись рамками і пам'ятати, що навіть саму божевільну ідею можна втілити в життя і прикладів цьому в світовій архітектурі безліч.

При цьому не варто забувати про комерційну складову об'єкта. Ні в якому разі не можна створювати тупикові зони галерей, ставити якірні магазини на початку ТРЦ, забувати про відпочинок відвідувачів і ін ,, що може нівелювати ідею провести відвідувачів з усього комплексу.

Для студентів буде хорошим досвідом пройти шлях створення концептуальних рішень торгово-розважального центру з правильною функціональною схемою, тому що в реальному житті це перше, на що замовник звертає увагу.